Odborné sociální poradenství
Projekt Odborné sociální poradenství na území MAS SKCH reg. č.: CZ.03.2.65/0.0/0.0/16_047/0007509 byl financován Evropským sociálním fondem, prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost.
Cílem služby bylo prostřednictvím poskytování odborného sociálního poradenství přispět ke zlepšení sociální situace klienta, podpořit jeho sociální začleňování a předcházet sociálnímu vyloučení. Služba nabízela pomoc při řešení obtížných životních situací. Služba byla poskytována jak v přirozeném prostředí uživatele, tak i v ambulanci, která poskytuje potřebné soukromí k řešení požadavků cílové skupiny.
Místa poskytování:
- území MAS Skutečsko, Košumbersko a Chrástecko.
Komu byla služba určena?
- osobám starším 18 let,
- osobám žijícím v sociálně vyloučených komunitách,
- osobám, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy,
- pachatelům trestné činnosti,
- etnickým menšinám.
Co služba nabízela
Jednalo se o registrovanou sociální službu podle § 37 z. 108/2006 Sb. o sociálních službách, poskytovanou ambulantně i v přirozeném prostředí klientů na území MAS Skutečsko, Košumbersko a Chrastecko v Pardubickém kraji. V rámci služby jsme formou sociální práce poskytovali uživatelům podporu.
Jako akreditovaný subjekt jsme nabízeli služby poradenství, zpracování a podání insolvence. Níže vyjmenované služby jsou zde uvedeny pro přehled. Více informací jsme poskytovali dle individuálních konzultací.
Poskytované služby:
- sociální poradenství - podpora uživatelů při řešení jejich nepříznivé sociální situace (individuálně a dle jejich potřeb), nabídnutí možnosti řešit potřeby uživatelů v jejich přirozeném prostředí (dle domluvy jsme za nimi jezdili)
- bydlení - poradenství v oblastí bydlení, možnost vytvoření finančního plánu bydlení (dávky, nájem, služby, energie), zajištění základního právního servisu spojeného s bydlením (smlouvy, výpovědi), podpora v komunikaci s majiteli a pronajímateli bydlení,
- sociální dávky - specializované poradenství v oblasti dávkové legislativy, jednání referátem nepojistných sociálních dávek – oddělení hmotné nouze ve prospěch uživatele,
- rodinné a trestní právo - vyřizování občanství a dokladů, komunikace s matrikou,
- zaměstnanost - poradenství v jednání s Úřadem práce ČR, základní vyhodnocení uživatelovy situace z hlediska výběru vhodného zaměstnání, poradenství v oblasti pracovního práva, zprostředkování kontaktu na zaměstnavatele za účelem získání pracovního místa pro uživatele služby,
- dluhové poradenství - poskytování odborného dluhového poradenství od rozklíčování dluhů po osobní bankrot, zmapování finanční situace a podpora v hospodaření s financemi, zajištění právního poradenství v oblasti uzavírání smluv a nakládání s majetkem,
- právní poradenství - zajištění možnosti právní konzultace v odůvodněném případě, konzultace k právním úkonům (sepsání žádostí, odvolání, návrhů a pomoc s úředními dokumenty), asistence při kontaktu s právními institucemi,
- komunikace s institucemi a návaznými službami - poradenství v komunikaci se soudy, zprostředkování odborné pomoci např.: psychoterapeuta, psychiatra a doprovod do návazných institucí, předávání informací o návazných službách v oblastech sociální, zdravotní a vzdělávací,
- trestná činnost - milost presidenta, poradenství v žádosti o podmínečné propuštění, spolupráce na přímých kauzách klientů, kteří spáchali trestný čin či přestupek nebo se stali obětí trestného činu (lichva atd.), spolupráce na bezpečnostních opatřeních s policií týkajících se klientů.
Principy poskytování:
- služba byla poskytována uživatelům bezplatně,
- pracovník přistupoval ke každému uživateli individuálně s ohledem na jeho potřeby, možnosti, zdroje, sociální situaci a osobní plány,
- klienti byli podporováni k samostatnosti a k posilování kompetencí,
- rozhodnutí klienta při výběru možnosti řešení jeho nepříznivé situace je pracovníky plně respektováno,
- pracovníci služby poskytovali svou pomoc uživatelům nezávisle a informovali uživatele, že nemají kompetence státního zaměstnance,
- pracovník při jednání s uživateli nikomu nestranil, uplatňoval k uživatelům rovný přístup,
- všichni pracovníci splňují odbornou kvalifikaci dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
a průběžně se vzdělávají.
Projekt Odborné sociální poradenství na území MAS SKCH byl realizován od 1. 11. 2017 do 31. 10. 2020.